Wat zijn de taken van een Product Owner?

De Product Owner heeft een visie. Een visie die is gebaseerd op User Stories, ervaringen van klanten aan de hand waarvan blijkt wat er beter kan voor het digitale product waarvan de Product Owner ‘eigenaar’ is. In die zin verschilt de rol van die van projectmanager: een Product Owner is geen pure facilitator die ervoor zorgt dat acties gepland en uitgevoerd worden, hij heeft ook een sturende rol op strategisch gebied. In zijn dagelijkse werk houdt hij zich bezig met:

    • Het beheren van de backlog en de ontwikkelprioriteiten bepalen;
    • Doorlopend contact met in- en externe stakeholders;
    • Scrum voorzitten;
    • Voortgang van acties development team bewaken;
    • Productstrategie ontwikkelen en bewaken;
    • Waarde van bestaande producten meten;
    • Toekomstige waarde van innovaties inschatten.

De Product Owner hakt regelmatig knopen door. Tijdens het scrummen met het development team is hij degene die de discussietijd binnen de perken houdt en die het klantbelang doorlopend bewaakt. De PO zorgt ervoor dat de acties altijd op basis van prioriteiten worden afgewogen. Wanneer leden van het scrum team de visie in hun dagelijkse werk uit het oog verliezen wijst de PO ze hierop.

De Product Owner toetst doorlopend of de productvisie nog overeen komt met het klantbelang. Hierbij betrekt hij wanneer het kan de klant zelf. Vaak gebeurt dit met ondersteuning van UX (User Experience)-teams die veelvuldig gebruik maken van testteams van klanten om digitale producten al tijdens de ontwikkeling te testen en verbeteren. Daarnaast schakelt de Product Owner doorlopend met interne stakeholders om de status van ontwikkelingen te delen.

Het klantbelang centraal dus. Maar de Product Owner heeft ook te maken met cijfers. Wat doe je met een digitaal product dat de bank niets oplevert maar de klant wel? Het is een vraag waarmee de PO geconfronteerd kan worden en daarom behoort de analyse van de waarde van bestaande en toekomstige producten ook tot de taken.

Product Owners in het bankwezen

Digitaal eerst. Dat is het uitgangspunt in het bankwezen. De kanaalstrategie verschilt per bank. ING heeft bijvoorbeeld meer focus op digitaal dan de Rabobank. Maar uiteindelijk is iedere bank doorlopend bezig om zijn digitale middelen zo intuïtief mogelijk te maken zodat een maximaal aantal klanten er gebruik van maakt. Digitaal is nu eenmaal kostenefficiënter. Functioneel digitaal dan wel: niet functionerende applicaties roepen meer vragen op dan dat ze beantwoorden. Zodoende zijn betaalapps van banken – om maar een voorbeeld te noemen – constant in ontwikkeling. En mede daarom is er doorlopend vraag naar Product Owners.

 

Gerelateerde vacatures

Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Onderstaande vacatures zijn mogelijk interessant voor jou!

Scrum Master ZZP

HBO
Fulltime
Eindhoven

Zelfs voor een ervaren Scrum Master is deze ZZP-opdracht inhoudelijk pittig: uniformeer de werkwijze van alle scrumteams van één pas gevormde afdeling van een grote bank.

7662_corne_bouwman.jpg
Of neem contact op met Corné
Bel Corné op 06-25354540
Stuur Corné een e-mail
Stuur Corné een appje!
Bereik Corné op LinkedIn

Change Manager ZZP

Univeristeit (WO)
Fulltime
Utrecht

Als Change Manager maak je het verschil in de strijd tegen financiële criminaliteit! Solliciteer en maak een einde aan witwaspraktijken.

7662_corne_bouwman.jpg
Of neem contact op met Corné
Bel Corné op 06-25354540
Stuur Corné een e-mail
Stuur Corné een appje!
Bereik Corné op LinkedIn

Wij werken onder andere voor...

Even kennismaken?

Kom gerust bij ons langs voor een kopje koffie of thee. We zijn reuze nieuwsgierig naar jouw verhaal!

3031_cc-coffee-1.png