Recruiters willen deze zaken terugzien op je CV

Voor ik deze tips geef benoem ik eerst wat een recruiter belangrijk vindt. De volgende zaken willen recruiters altijd zien wanneer ze een CV scannen:

  • Relevante werkervaring;
  • Competenties;
  • Opleiding en diploma;
  • Certificaten (wanneer van belang);
  • Enthousiaste (maar zakelijke) foto;
  • Persoonlijke omschrijving/motivatie;
  • Dat het CV bewijst dat jij je huiswerk hebt gedaan (zoveel mogelijk op maat).

Het spreekt voor zich dat een recruiter een overzichtelijk CV wil. Het is immers geen kunstwerk, het is een functioneel document. Het logische gevolg daarvan is dat iedereen hetzelfde gaat doen. Want: iemand met gevoel voor orde heeft ooit een vorm bedacht en die is iedereen gaan hanteren. Opleidingen, functies en opdrachtgevers netjes op een rijtje en ook de automatiseringsvaardigheden staan mooi onder elkaar opgesomd. Mooi overzichtelijk, toch?

Ok. Even een stapje terug. Waarom willen recruiters een overzichtelijk CV? Omdat ze de belangrijkste gegevens snel willen zien. Kortom: de overzichtelijkheid van je CV is een middel, geen doel op zich. Jij hebt je doel bereikt als de recruiter de meest relevante gegevens snel terugvindt.

Tip één: schrap zaken die niet relevant zijn

Kijk eens heel kritisch naar de informatie die op jouw CV staat. Is het bijvoorbeeld relevant dat je goed overweg kunt met Microsoft Word? In het jaar 2021 is dat al lang niet bijzonder meer. Je vermeldt op je CV ook niet dat je kunt lezen en schrijven. Je allereerste baan bij banketbakker Jansen? Wees kritisch op de punten die echt van belang zijn voor de specifieke functie waarop je solliciteert. Niet van belang? Schrappen.

 

 

Tip twee: maatwerk!

Maak een aparte CV voor iedere sollicitatie. Dit lijkt veel werk, maar dat hoeft het geval niet te zijn. Het gaat er met name om dat je de accenten die je legt toepast op de opdrachtgever en de functie. Beantwoord eerst de vraag: welke competenties, vaardigheden en andere relevante zaken voor deze functie moeten aandacht krijgen? En hoe zorg ik ervoor dat deze gegevens binnen 6-10 seconden zijn doorgedrongen in de hersens van de ontvanger?

 

Tip drie: vergeet het persoonlijke tintje niet

Recruiters kijken ook naar wie jij bent bij het maken van de perfecte match. Dus probeer niet allen je ‘werkpersoon' te laten zien, maar neem ook je ‘privépersoon’ mee. Een korte motivatie ook op je CV vermelden is helemaal niet gek. Het lijkt misschien dubbel omdat je vaak ook een motivatiebrief meestuurt. Maar zoals eerder gesteld vinden recruiters je CV veel belangrijker. Daar willen ze alles terugzien wat ze willen weten.

Tip vier: gebruik de kracht van kleuren

Gebruik kleuren om de aandacht toe te trekken naar de hoofdzaken op je CV. Als je een goede selectie van relevante gegevens hebt gemaakt weet je al wat je op wilt laten vallen. Bedenk of kleuren hierbij kunnen helpen. Bijvoorbeeld door woorden een andere kleur te maken of een vak te maken met een opvallende kleur. Wees je hierbij bewust van de emotie die kleuren oproepen:

Rood zet aan tot actie, getuigt van passie en emotie, maar kan ook geassocieerd worden met agressie. Gebruik rood met mate, anders schrik je de CV-scanner misschien af.

Oranje is vergelijkbaar met rood, alleen is het effect minder extreem, zowel in positieve als negatieve zin. Het is een hele goede kleur om aandacht te trekken.

Blauw straalt betrouwbaarheid uit. Als je 'rustig op wil vallen’ is het een betere keuze dan oranje of rood. Zet ze beiden op je CV, en blauw krijgt minder aandacht.

Geel: niet doen. Onleesbaar.

Uiteindelijk is het afhankelijk van het palet van kleuren en wat je ermee doet of het effect zo uitpakt zoals jij wenst. Het hangt ook af van de functie en de opdrachtgever waarop je solliciteert. Rood en oranje passen goed bij een Accountmanager-rol. Want: salesgedreven. Blauw is mogelijk geschikter als je aan de slag gaat in een rol waarbij je data analyseert. Conclusie: als jij het effect bereikt met de door jou gekozen kleuren, dan heb je het juiste palet geselecteerd. Er is geen goed of fout. Behalve het gebruik van geel. Nogmaals: niet doen. Want: onleesbaar.

Tip vijf: iconen zijn krachtiger dan zinnen

Blijf je bewust van het feit dat je een boodschap aan het overbrengen bent. Dat is wat anders dan een boodschap verzenden. Het gaat om de ontvanger. Als hij of zij jou heeft begrepen dan is jouw doel bereikt. En daarom: gebruik iconen! Een Franse vlag brengt de boodschap dat je een talenknobbel hebt sneller over dan de tekst: Frans, uitstekend, in woord- en geschrift. Als het maar herkenbaar is. Een pinnetje voor locatie, een lampje voor vindingrijkheid of een universiteitshoed bij je opleiding: allemaal voorbeelden van een duidelijke boodschap zonder woorden.

Tip zes: negeer iedereen die zegt dat creativiteit gevaarlijk is

Trek je niets aan van tips als “een beetje creativiteit is mooi, maar het moet wel professioneel blijven” en “beter goed gejat dan slecht gedaan". Als je een creatief CV verstuurt onderscheid jij je van de rest. Je valt op en daarbij is het een bewijs dat je zaken heel bewust aanpakt. En er bestaat geen baan waarbij dat negatief is. Bovendien communiceer je met een afwijkend CV dat je niet snel tevreden bent. En ook dat is positief.

Conclusie: jij regisseert!

Jij regisseert het CV-scan-proces! De recruiter volgt het pad dat jij hebt aangelegd door de tips in deze blog toe te passen.

Gerelateerde vacatures

Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Onderstaande vacatures zijn mogelijk interessant voor jou!

Financieringsspecialist MKB

HBO
Fulltime
Amsterdam

Een MKB’er klopt bij de bank aan omdat hij financiering nodig heeft voor zijn nieuwe onderneming. Een Accountmanager MKB gaat uitgebreid in gesprek met deze klant en schat in of het geschreven Business Plan levensvatbaar is

dorien.png
Of neem contact op met Dorien
Bel Dorien op 06-10379395
Stuur Dorien een e-mail
Stuur Dorien een appje!
Bereik Dorien op LinkedIn

Finance Traineeship

HBO
Fulltime
Amersfoort

Versneld carrière maken in de financiële dienstverlening? Dan bestaat er geen betere start dan het Finance Traineeship van Zakelijk Inkomen!

max4353_lowres.jpg
Of neem contact op met Max
Bel Max op 0302926070
Stuur Max een e-mail
Stuur Max een appje!
Bereik Max op LinkedIn

Wij werken onder andere voor...

Even kennismaken?

Kom gerust bij ons langs voor een kopje koffie of thee. We zijn reuze nieuwsgierig naar jouw verhaal!

3031_cc-coffee-1.png