Kom in beweging

Wie de website van Keep Moving bekijkt trekt al snel de conclusie dat sport een voorname rol speelt bij het bevorderen van vitaliteit. Dat is ook zo, aldus Marco. Maar hij benadrukt wel dat sporten alleen niet genoeg is om vitaal te worden en blijven. “Het gaat erom dat je in beweging komt en blijft. Niet alleen op fysiek vlak, maar ook op mentaal vlak. Je moet zowel van binnen als van buiten in beweging komen.”

interviewmarcowink.jpg

Verander je gedrag

Marco is als vitaliteitscoach naar eigen zeggen “alleen bezig met de 1,5 kilo hersenen in je hoofd. Je brein bepaalt wat je doet en hiermee dus je gedrag. Om vitaal & gezond te worden én blijven moeten mensen hun gedrag aan leren passen. Mensen zijn van nature geneigd om keuzes te maken die pijn vermijden en onbewust voor het plezier te kiezen, wat je niet verder helpt om je doel(en) te realiseren. Bijvoorbeeld; je wil afvallen, maar bij de minste af- of verleiding kies je onbewust voor “de weg van de minste weerstand” wat leid tot destructief gedrag. Toch dat biertje drinken en een snack op dat terras, of ach 1 sigaretje kan wel en het verval in oud gedrag is een feit met alle gevolgen, vanbinnen en buiten van dien. Een biertje drinken op terras in plaats van te bewegen, bijvoorbeeld. Om vervolgens de conclusie te trekken: ik wil meer zelfvertrouwen. Je ziet alleen dan mensen het vervolgens lastig vinden om opofferingen te doen om wat aan de situatie te veranderen.” Ik leer mensen om de juiste keuzes te maken op welk gebied dan ook. Korte termijn pijn, lange termijn fijn i.p.v. korte termijn fijn, lange termijn pijn.

Volgens Marco bestaan er in de basis drie punten die van belang zijn om vitaler te worden:

  1. Een goed eet- en drinkpatroon aanleren;
  2. Voldoende beweging;
  3. Gedrag aanpassen.

Focus je op de lange termijn

Marco raadt zijn klanten aan om zich te focussen op de lange termijn. Duurzame en blijvende gedragsverandering. “Ga voor een 7,5. Ik merk dat veel mensen direct voor een 10 willen gaan. Dat heeft eigenlijk weinig meerwaarde. zij werken onder andere met de marathonloper en de sprinter methode. Een sprinter wil snel resultaat. Alleen daarbij is de kans dat iemand terugvalt in oude gewoonten nagenoeg 100%. Een marathonloper weet heel goed welk pad hij moet bewandelen. Vooraf is er 100% duidelijkheid op de routekaart. Een metaforisch maatwerk plan volledig gepersonaliseerd waarbij de voortgang wekelijks wordt gemonitord. Natuurlijk gaat de route niet in één rechte lijn naar de bestemming toe. Zeker niet. Maar wekelijks sturen we bij waar nodig (eten-en drinken, beweegfrequentie/intensiteit, gedrag). Hij weet dat hij dit pad af en toe noodgedwongen wordt onderbroken doordat er een blessure ontstaat. En dat een shake voor het bevorderen van een snel resultaat geen optie is. Hij hanteert een lange termijnstrategie duurzaam blijvende gedragsverandering, daar word je namelijk blij en gelukkig van. Niet een strategie die maar een jaar werkt en daarna niet meer.”

Een goed eet- en drinkpatroon

Marco raadt iedereen aan om “echte voeding te eten. Veel voeding houdt ons brein voor de gek, door o.a. de kunstmatige smaakstoffen die erin zitten. Hierdoor ga je onbewust meer en slechter eten. Als je beter eet is je lichamelijke gesteldheid situatie structureel beter. Je hebt een betere focus, voelt je energiek(er) en versterkt je immuunsysteem en je wordt minder snel ziek.

Een 7,5 is het streven dus. Daarna wellicht “the next step”. Wat is dan een 7,5 voor goed eten en drinken volgens Marco? “Als je bewust(er) en emotioneel stabiel genoeg bent om de juiste keuzes te maken. Oftewel, een succesvolle keuze weet te maken; korte termijn pijn = lange termijn fijn. Pijn op de korte termijn is op de lange termijn fijn. Je ziet dat veel mensen snel toegeven aan verleiding EN AFLEIDING. Je komt op een feestje met veel chips, bier en wijn. Als je niet meedoet is er altijd wel iemand die zegt: ‘joh, één biertje is toch gezellig?’ Als je stevig in je schoenen staat (je weet namelijk middels de routekaart exact voor wie, voor wat en waarom je het doet) dan ben je bewuster van je eigen keuzes. Dus dan blijf je eerder bij je eigen standpunt.” En kies je voor succes i.p.v. mislukking.

Betekent dit dat je ‘alles maar moet laten’? Marco: “Nee, zeker niet. In een gezonde leefstijl mag je juist enorm veel. Dus ook gewoon een biertje drinken of chips eten. Het gaat erom dat jij goed je eigen brein leert kennen en bewust bent van je eigen ineffectieve onbewuste gedrag. je bewust bent van wat je eet en drinkt. En vooral: wat het effect daarvan is. Daarom hebben we wekelijks de keek op de week waarbij we de afgelopen week evalueren en invulling geven aan de week die komen gaat. Daarnaast hebben wij op de keep moving vitality club een eigen app waarin bijgehouden wordt wat men tot zich neemt. Een ware eyeopnener voor vele mensen. Laat ik mensen dagelijks bijhouden wat ze allemaal binnenkrijgen.”

Voldoende beweging

Iedere dag minimaal twintig minuten bewegen is nodig en ook leren bewegen op je werkplek (wanneer je een zittend beroep hebt). Dat is de enige tip die Marco aan de hele wereld kan geven. “Verder is alles maatwerk. Voor iedereen is de weg naar vitaliteit anders elk mens is immers uniek. Daarom maken we met iedere klant een gepersonaliseerd en maatwerk plan persoonlijk plan middels de routekaart. Sommige van onze klanten hebben een vitaliteitcoach, personal trainer, sommige doen sportlessen in een kleine groep en sommige in een grotere groep. Voor een andere klant kan het beter zijn om iedere dag 20 minuten te gaan wandelen.” Maatwerk dus.

Gedrag aanpassen

Vitaliteit vitaal worden en blijven kan niet zonder gedragsveranderingen. Marco: WIJ gebruiken o.a. bokscoaching; boksen als metafoor. Met deze methode gaat het lichaam spreken want het lichaam liegt namelijk nooit. De bokshandschoenen staan voor het leven van de klant en het stootkussen (dat ik vasthoud) staat voor een persoon, situatie, omstandigheid of iets wat iemand heeft meegemaakt in zijn/haar leven. Het lichaam reageert en ik lees lichaamstaal en micro expressies. Hiermee krijg ik direct inzicht in het onbewuste ineffectieve gedrag van mensen. Dit kan confronterend maar noodzakelijk te kunnen “groeien & bloeien”.

“Wij hanteren een methode waarbij kleine gedragsveranderingen worden toegepast, die uiteindelijk leiden tot grote resultaten. Wat daarbij het beste werkt is om het lichaam de waarheid te laten vertellen. Ik houd een stootkussen vast en laat de klant een paar bokshandschoenen aantrekken. Het stootkussen symboliseert een lastige situatie of een lastig persoon. De bokshandschoenen symboliseren de klant zelf.”

Door het stootkussen te lijf te gaan gaat de klant “uit zijn of haar hoofd. Op deze manier laat je lichaam spreken. Het lichaam liegt nooit niet. Als je met je hoofd leert en reageert, is het allemaal rationeel. Iets zeggen is iets anders dan iets ervaren. De waarheid komt uit je lichaam.”

Gedeelde verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer

Sportschoolabonnementen, fruit op het werk, snacks weren uit de kantine en samen met je collega’s streven naar een sportief doel. Het zijn allemaal voorbeelden van investeringen die een werkgever kan doen om medewerkers vitaler te maken. Maar: wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor vitaliteit op de werkvloer volgens Marco? “Zowel werkgever als medewerker dragen een gedeelde verantwoordelijkheid. Máár: ik vind het vooral de verantwoordelijkheid van medewerkers zelf.”

Marco merkt in gesprekken dat mensen van nature geneigd zijn om de slachtofferrol aan te nemen. “De schuld wordt vaak bij een ander gezocht en gelegd, weinig zelfreflectie want dit is vaak te pijnlijk en confronterend (korte termijn fijn/lange termijn pijn). De partner, de werkgever of iemand anders. Ik houd ze vaak een spiegel voor. Dat kan confronterend zijn. Maar het is nodig om iemand te laten voelen en ervaren en daarmee te begrijpen, dat ze zelf verantwoordelijkheid voor hun leven mogen moeten nemen. Als een werkgever gratis fruit beschikbaar stelt, kan de medewerker er zelf alsnog voor kiezen om het niet te eten.”

De werkgever heeft wat Marco betreft wel een signalerende en faciliterende functie. “Op tijd aan de bel trekken en er een specialist bijhalen als er signalen zijn dat een medewerker vitaliteitsproblemen uitdagingen heeft. Korting op een sportschoolabonnement vind ik ook een goed initiatief. Een werkgever heeft daar zelf ook voordeel bij: gezonde medewerkers presteren immers beter.”

Gerelateerde vacatures

Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Onderstaande vacatures zijn mogelijk interessant voor jou!

Online Marketeer

HBO
Fulltime
Nieuwegein

De Online Marketeer drinkt bonenkoffie van Italiaanse kwaliteit. Ook houdt hij of zij zich bezig met CRM-marketing en SEO-optimaal schrijven. Je buurman en buurvrouw hebben ook gesolliciteerd op deze functie, dus reageer snel voor je deze unieke kans misloopt!

bodinesmallres.png
Of neem contact op met Bodine
Bel Bodine op 06-57757947
Stuur Bodine een e-mail
Stuur Bodine een appje!
Bereik Bodine op LinkedIn

Financieringsspecialist MKB

HBO
Fulltime
Amsterdam

Een MKB’er klopt bij de bank aan omdat hij financiering nodig heeft voor zijn nieuwe onderneming. Een Accountmanager MKB gaat uitgebreid in gesprek met deze klant en schat in of het geschreven Business Plan levensvatbaar is

dorien.png
Of neem contact op met Dorien
Bel Dorien op 06-10379395
Stuur Dorien een e-mail
Stuur Dorien een appje!
Bereik Dorien op LinkedIn

Wij werken onder andere voor...

Even kennismaken?

Kom gerust bij ons langs voor een kopje koffie of thee. We zijn reuze nieuwsgierig naar jouw verhaal!

3031_cc-coffee-1.png