Blog
Grootste trends in vermogensadvies sinds Corona
Een Black Swan: een gebeurtenis die niemand aan ziet komen maar die wel een grote invloed heeft op de beurskoersen. Maart 2020. Corona zorgt voor onrust in beleggersland. Behalve Corona zijn er nog een aantal gebeurtenissen die een grote invloed hebben op het vermogensadvies van vandaag de dag. We vragen Nick Duermeijer (Specialist Vermogensadvies bij ABN AMRO) naar de grootste trends sinds het uitbreken van de pandemie.

Negatieve spaarrente dwingt klanten tot actie
Nederland is traditioneel gezien een spaarland. Het financiële nieuws in 2020 en 2021 gaat vooral over rente rond het nulpunt en zelfs negatieve rente. “In het merendeel van de gesprekken die ik voer komen de rentestanden ter sprake. Ik ga zowel in gesprek met bestaande als nieuwe klanten voor onze afdeling Vermogensadvies. Ik merk bij beide groepen dat ze beseffen dat ze in actie moeten komen.”
In de dagelijkse praktijk van het vermogensadvies is het heel goed merkbaar hoe diep het sparen in de Nederlandse cultuur is verankerd. “Je merkt een groot verschil tussen Nederlandse en internationale klanten. Nederlanders hebben over het algemeen veel minder kennis van beleggen. De gesprekken die ik voer beginnen echt bij het begin. Internationale klanten zijn financieel vaak beter onderlegd. De gesprekken gaan dieper. De noodzaak om te beleggen is in het buitenland simpelweg groter.”
Risico-arm beleggen is populair
De eerste zichtbare trend is het risico-arm beleggen. “Nederlanders vinden het moeilijk om over geld te praten. Eigenlijk hoort het niet. Ook hebben we een risicomijdende cultuur. In het buitenland wordt er veel rationeler naar geldzaken gekeken, in Nederland betrekken we emotie bij financiële beslissingen.”
Dat veel Nederlandse klanten die in actie zijn gekomen door de stand van de spaarrente risico-arm willen beleggen is dus zeker geen verrassing. Portefeuilles met daarin voldoende obligaties om het geheel stabiel te houden zijn populair. “Je zou alle obligaties eruit kunnen halen om een hoger rendement te halen. Maar daar wordt het geheel heel speculatief van en daar zitten klanten niet op te wachten. Ze proberen de inflatie bij te benen. Dat vinden ze belangrijker dan vermogensgroei.”
Klanten mijden vastgoedinvesteringen
De huizenmarkt is oververhit. Daarbij is het bezitten van een tweede huis sinds 1 januari 2021 een stuk minder voordelig geworden door de verhoging van de overdrachtsbelasting naar 8%. “Ik krijg de vraag nog regelmatig: moet ik beleggen in aandelen of in vastgoed? Door de verhoogde overdrachtsbelasting ben je echter jaren bezig om je geld terug te verdienen. Daarom mijdt het merendeel van de klanten vastgoedinvesteringen.”
In december 2020 werd er door een kleine groep vastgoedbeleggers extra gespeculeerd. Maar volgens Nick was er geen sprake van een ‘massale eindsprint’ richting 31 december door vermogensadviesklanten.
Experimenteren met cryptomunten
Het aantal vragen van klanten over cryptomunten neemt steeds meer toe. “Het komt steeds vaker ter sprake. Het aantal klanten dat er echt iets mee doet is echter wel beperkt. Bovendien gaat het vaak om experimenten met enkele honderden of duizenden euro’s. Het wordt nog niet gezien als een serieus alternatief voor beleggen. Maar ik word wel steeds vaker om mijn visie over cryptogeld gevraagd.”
Cryptomunten sluiten nog niet aan bij het gewenste risicoprofiel van vermogensadviesklanten. “Het is nog te volatiel, te risicovol. Vanuit banken is er bovendien nog een te beperkt aanbod voor beleggingen in cryptocurrency. Veel munten hebben daarbij een te lage marktwaarde, met uitzondering van de bitcoin.” Nick verwacht wel dat het fenomeen cryptocurrency steeds serieuzer genomen gaat worden. “Wanneer cryptogeld een stabiel onderdeel uit gaat maken van de samenleving, dan wordt het zeker een vast onderdeel van de alternatieve beleggingen.”
Themabeleggen op basis van data
Ontwikkelingen op gebied van Artificial Intelligence, Big Data en robotisering gaan heel snel in de financiële dienstverlening. Nick ziet dit ook terug in zijn eigen tak van sport. “Ik geloof er niet in dat het vermogensadvies zelf op korte termijn gerobotiseerd wordt. Maar beslissingen nemen op basis van Big Data is wel een duidelijk zichtbare trend.”
“Het gedrag van mensen wordt op grotere schaal gemeten. Op basis van data zijn we constant op zoek naar relevante maatschappelijke thema’s die het gedrag van beleggers beïnvloeden. Het uitgavenpatroon van millenials is tijdens de Corona Crisis verschoven, bijvoorbeeld. Dit is te zien aan de koersontwikkelingen van Netflix. Het aantal pakketjes en online bestellingen is daarnaast enorm toegenomen. Dit heeft allemaal invloed op de economie, en dus op de beurs.” Beleggingsfondsen die themabeleggingen aanbieden springen hier op in: ze maken hun investeringskeuzes op basis van soortgelijke maatschappelijke ontwikkelingen.
Duurzaam beleggen
Duurzaamheid wordt in de huidige maatschappij steeds belangrijker. Het aantal elektrische auto’s neemt snel toe, het streven naar wonen zonder gas stimuleert het aantal verbouwingen en er worden op grote schaal zonnepanelen geïnstalleerd op de Nederlandse daken. Ook in de wereld van vermogensadvies is het onderwerp niet meer weg te denken. “De bank biedt klanten altijd meerdere beleggingsportefeuilles aan, waarvan altijd één duurzame. We gaan altijd dieper in op het duurzame pakket. Je wilt de maatschappelijke impact van duurzaam beleggen goed uitleggen.”
Nick merkt dat klanten vaak uit zichzelf vragen naar duurzame mogelijkheden. De helft van zijn klanten kiest ervoor om duurzaam te beleggen.
Eenzaamheid door Corona
De laatste trend die Nick benoemd heeft weinig met financiën te maken. De pandemie zelf heeft vooral een grote maatschappelijke impact en die beïnvloedt het dagelijkse werk van een Vermogensadviseur. “Met collega’s onderling merk je er weinig van. Het werk gaat gewoon door, maar dan digitaal. Maar bij het contact met klanten merk je wel wat de impact van Corona is. Het merendeel van onze klanten hebben de pensioenleeftijd bereikt. Ze houden door de Corona crisis meer geld over, omdat er minder te doen is. Maar daarnaast merk je vooral dat mensen eenzaam thuis zitten. Een belletje van de bank wordt dan al snel een soort kletshalfuurtje.”
Gerelateerde vacatures
Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Onderstaande vacatures zijn mogelijk interessant voor jou!
Junior Adviseur MKB
Als Adviseur MKB ben je hét aanspreekpunt van de bank voor zakelijke klanten die geen vaste Accountmanager hebben. Voor het merendeel zijn dit MKB-klanten uit je eigen regio.

Senior Adviseur MKB
Als Senior Adviseur MKB ben je hét aanspreekpunt van de bank voor zakelijke klanten die geen vaste Accountmanager hebben. Voor het merendeel zijn dit MKB-klanten uit je eigen regio.

Wij werken onder andere voor...
Even kennismaken?
Kom gerust bij ons langs voor een kopje koffie of thee. We zijn reuze nieuwsgierig naar jouw verhaal!
