Blog
Goede kandidaten vinden in een krappe arbeidsmarkt
De krapte op de arbeidsmarkt was in 2021 hoger dan ooit, zo blijkt uit cijfers van de Intelligence Group. Het lijkt er vooralsnog niet op dat deze trend in 2022 doorbroken wordt. Geschikte kandidaten verleiden is daarom nóg belangrijker geworden. Langer nadenken over de inhoud van je vacatureteksten is in deze tijd zeker aan te raden. Met deze vijf tips vind je zelfs in deze tijd goede kandidaten. Carrierecafe past ze zelf allemaal toe in de praktijk, we raden je aan om dit ook te doen!

Tip 1: Bekijk de 'functie-eisen' vanuit de ogen van de kandidaat
Tip 1 is verreweg het meest van belang bij het verleiden van kandidaten. Als opdrachtgever kun je alle eisen die je hebt ‘omrekenen’ naar een wens voor de kandidaat. Een voorbeeld: zoek je iemand die twee avonden in de week ‘moet’ werken? Moeten is geen geschikt werkwoord voor een kraptemarkt. Draai het om: wat heeft de kandidaat hier aan?
Een voorbeeld: je hebt geen behoefte aan een 9 tot 5 rooster. Je werkt liever flexibel, zodat je jouw kind twee keer in de week naar school kan brengen. Of zodat je een keer lekker uit kan slapen. Je bent immers een avondmens.
Is dit een voorbeeld van mooier maken dan het is? Mogelijk. Maar het draait er vooral om dat je duidelijk maakt dat flexibiliteit twee kanten op gaat: wij vragen wat van je als opdrachtgever, maar we geven je er ook wat voor terug. Door ‘eisen’ te stellen geef je de indruk dat de belangen van de kandidaat ondergeschikt zijn.
Bij de vacatureteksten van Carrierecafe wordt structureel functiewensen gebruikt als alternatief voor functie-eisen. Dit heeft twee redenen:
- Functie-eisen schrikt twijfelende kandidaten af, die ondanks de afwezigheid van één eis wel geschikt zijn voor een functie;
- Functiewensen geeft de kandidaat het gevoel dat een vacature niet alleen uit het belang van de opdrachtgevende partij is geschreven.
Tip 2: Communiceer glashelder over het thuiswerkbeleid
Voor de Corona Crisis was thuiswerken de uitzondering op de regel. Inmiddels is het eerder de regel en is op kantoor werken de uitzondering. Vanaf vrijdag 25 februari is de gang naar meer vrijheid ingezet. Langzaamaan gaan bedrijven keuzes moeten maken in deze 'nieuwe oude' realiteit. Hybride werken wordt waarschijnlijk de algemeen geaccepteerde standaard. Uit nieuwsgierigheid hebben we in juni 2021 een poll geplaatst op LinkedIN over dit thema. Wat blijkt? Slechts 15% van onze volgers wil terug naar kantoor als de crisis helemaal voorbij is. Het hybride rooster is het meest populair.
In onderstaande tabel zie je het resultaat van onze LinkedIN-poll. Zodra er van mijn werkgever weer op kantoor gewerkt mag worden….
Antwoord | Percentage respondenten |
Ga ik fulltime naar kantoor | 15% |
Ga ik voor een 50/50 rooster | 45% |
Werk ik zoveel mogelijk thuis | 40% |
Communiceer daarom heel helder wat de thuiswerkaanpak van je organisatie is. Denk hierbij ook aan het inwerktraject: gebeurt dit op afstand of op kantoor? Communiceer ook wat de toekomstvisie is: wat gebeurt er zodra de Crisis helemaal voorbij is?
Tip 3: Stel vast waarom jouw vacature uniek is
Een beter salaris is de belangrijkste reden om van baan te wisselen. Maar: het is niet de enige reden. De inhoud én de uitdaging van het werk staan ook in de top tien van pullfactoren om een nieuwe baan te accepteren. Ook afwisseling in het werk is belangrijk. Pak deze drie factoren samen en formuleer een antwoord op de vraag: waarom is mijn vacature uniek?
Dit proces hoeft geen uren te duren. Om het makkelijker te maken zetten we een aantal relevante deelvragen op een rij. Beantwoord deze vragen en je bent al een stap verder:
- Met welke doelgroepen krijgt de kandidaat te maken?
- Wat is het niveau van de dossiers die je behandelt (back- en midoffice) of de vragen die je binnen krijgt (frontoffice)?
- Groeit het niveau van werk wat je doet met je mee?
- Hoe gaat de gemiddelde werkdag van de kandidaat eruit zien?
- Krijgt de kandidaat de ruimte om mee te denken over processen?
- Krijgt de kandidaat de ruimte om aan projecten deel te nemen?
Voorkom dat een vacature saaier lijkt dan hij daadwerkelijk is. Dit kun je doen door meer aandacht te besteden aan specifieke kenmerken dan aan generieke kenmerken. Met name bij banen met een repeterend karakter. 'De boekhouding doen voor twaalf klanten uit verschillende sectoren' klinkt bijvoorbeeld een stuk afwisselender dan 'de boekhouding doen'.
Tip 4: Stel vast waarom jouw bedrijf uniek is
Uit het onderzoek van Intelligence Group blijkt ook dat werksfeer en zelfstandigheid in de functie heel belangrijk zijn. De afdeling HR van je eigen bedrijf heeft ongetwijfeld een goed document die de Employer Branding-aanpak beschrijft. Communiceer duidelijk over de bedrijfsstructuur en over de werkcultuur. Werk je voor een MKB-bedrijf en dit alles nieuw voor je? Bedenk dan waarom kandidaten juist voor jou moeten kiezen.
Autonomie in het werk is voor de werkende Nederlander heel belangrijk. Communiceer daarom altijd de mate van vrijheid die een kandidaat heeft. Bijvoorbeeld: verantwoordelijk voor het volledig afhandelen van dossiers. Een kandidaat die dit leest, voelt zich serieus genomen. Voor Junior-functies geldt over het algemeen dat het juist handig is om duidelijk te maken dat er een vangnet is. Een starter op de arbeidsmarkt voelt zich niet comfortabel als hij of zij direct de eindverantwoordelijkheid moet dragen.
Tekst gaat verder onder de foto.
Tip 5: Vergeet de latent werkzoekenden niet!
48% van de werkende Nederlanders is latent werkzoekend. Kortom: ze hebben een baan, maar ze kijken wel rond. De druk om werk te vinden is voor deze groep lager. Concurreren op salaris is bij deze groep een optie. Maar: het is niet de enige optie. De uitslag van onderstaande LinkedIN-poll laat zien dat werkgeluk in theorie zwaarder weegt dan salaris.
In onderstaande tabel zie je het resultaat van onze LinkedIN-poll. Je krijgt je droombaan aangeboden. Alles klopt. Het slechte nieuws: na stevig onderhandelen bieden ze je 10% minder salaris. Wat doe je?
Antwoord | Percentage respondenten |
Gat is te groot. Ik zeg nee | 32% |
Werkgeluk is alles. Ik zeg ja | 68% |
Pas onze tips structureel toe en je wordt aantrekkelijker voor zowel latente als actieve werkzoekenden! Hulp nodig bij het vinden van goede kandidaten? Neem dan gerust contact op! Carrierecafe Detachering heeft twintig jaar ervaring in het matchen van opdrachtgevers en kandidaten. Dus we helpen je graag!
Gerelateerde vacatures
Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Onderstaande vacatures zijn mogelijk interessant voor jou!
Quality Checker CDD
De Quality Checker is verantwoordelijk voor het controleren van het werk van KYC Analisten bij banken. Nadat zij hun onboarding of review hebben afgerond ben jij aan zet.

Medior AML Analist
Als AML Analist beoordeel je geheel zelfstandig afwijkende transacties, over het algemeen van zakelijke klanten. De Team Lead AML kent je een paar pittige vraagstukken toe waarmee je vervolgens aan de slag gaat.

Wij werken onder andere voor...
Even kennismaken?
Kom gerust bij ons langs voor een kopje koffie of thee. We zijn reuze nieuwsgierig naar jouw verhaal!
