Is er nog een toekomst voor de hypotheekacceptant?

20 april 2018 door Erwin ter Horst

De bank van nu is niet meer dezelfde als die van tien jaar geleden. En de bank over tien jaar zal ook weer heel anders zijn. Volgens het UWV verdwenen er tussen 2007 en 2017 ongeveer 60.000 banen bij financiële instellingen. Deels als gevolg van de crisis, maar ook door verregaande automatisering. Waarom zou je hypotheekaanvragen nog laten beoordelen door een hypotheekacceptant, als de computer dat veel beter, sneller en goedkoper kan? Het is een ontwikkeling die in sneltreinvaart doordendert. Fijn voor de bank en voor de consument, maar hoe zit het eigenlijk met de Hypotheekacceptant? Hamdi Chalati (31) werkt sinds 2016 voor Carrierecafe, waarvan de laatste 6 maanden als hypotheekacceptant in opleiding. Toch ziet hij weinig toekomst in zijn huidige baan. ‘Werken bij de bank is als schaken. Je moet de ontwikkeling steeds een stapje voor zijn.’

Kritische blik

‘Banken zijn duidelijk kritisch aan het kijken naar hun personeel’, vertelt Hamdi. ‘Een half jaar gelden begon ik samen met zeven anderen aan mijn functie. Op dit moment zijn er daar nog vier van over. De bank kijkt verder dan of je jouw targets haalt en of je de juiste papieren en ervaring hebt. Het persoonlijke stuk wordt steeds belangrijker. Het helpt enorm als je innovatief bent, meedenkt, eigen inbreng hebt en je echt wilt verbinden aan de bank. Daar wordt duidelijk op geselecteerd.’

Slim nevenwerk

Hamdi is misschien wel een schoolvoorbeeld van hoe je dat doet. Langzaam maar zeker probeert hij projecten en nevenwerk naar zich toe te trekken. Iets waar de bank hem ook alle ruimte voor biedt. Inmiddels besteedt hij twintig procent van zijn tijd aan het verbeteren van klachtenprocedures. ‘Ik merk dat er regelmatig klachten ontstaan doordat er onvoldoende bewustwording is van het tijdig herkennen van impliciete signalen en het registreren daarvan. Die ontstaan bijvoorbeeld omdat systemen niet goed werken, of omdat afspraken niet worden nagekomen. Vanuit mijn positie probeer ik meer bewustwording en draagvlak te creëren voor continue verbeteringen.’

Wees er op tijd bij

Hamdi doet dit niet voor niets. ‘Het verbeteren van procedures aan de hand van data heeft duidelijk meer toekomst dan het werk van een hypotheekacceptant. Ik verwacht dat over tien jaar het gros van de beoordelingen geautomatiseerd is en alleen het specialistische werk overblijft.’ Zelf ziet hij een andere toekomst voor zich. ‘Het komende jaar ga ik een opleiding Business Intelligence volgen, plus een opleiding tot Scrum Master via Carrierecafe. Ik zie al deze veranderingen als iets positiefs, het is alleen wel aan jou zelf om je wendbaar op te stellen en kansen te grijpen. Op dit moment trek ik nog werk naar mij toe met nevenwerkzaamheden, maar in de toekomst wil ik mijzelf volledig concentreren op innovatie en marketing ontwikkelingen!'

Deel

Deze website gebruikt cookies. Ik ga hier mee akkoord.