Gevraagd: Bankmedewerkers die niet alleen kunnen rekenen, maar ook gezellig zijn op een feestje

5 april 2018 door Erwin ter Horst

Als Nederlandse werknemer moet je tegenwoordig van alles kunnen. Niet alleen moet je beschikken over de juiste diploma`s en werkervaring, ook je persoonlijkheid speelt een steeds belangrijkere rol. Er zijn weinig werkplekken waar dit zo duidelijk is als bij de operations afdeling van een bank. Een goede tien jaar geleden was een bank een fabriek waar grote hoeveelheden mensen minutieus administratieve handelingen verrichten. Tegenwoordig is een bank nog steeds een soort van fabriek, maar wel een behoorlijk gemoderniseerde. En dat heeft ook zijn weerslag op de manier van werken.

Steeds sneller

Wat is er nou precies veranderd bij de bank? In het predigitale tijdperk kwam een hypotheekaanvraag op papier binnen en kwam deze bij een medewerker onder aan de stapel te liggen. Net zo lang totdat hij naar boven kwam en vervolgens werd beoordeeld. Inmiddels gaat en moet alles veel sneller. Een hypotheekaanvraag doe je online en het liefst wil je als klant binnen enkele werkdagen weten of deze wel of niet in orde is. Gaat dat niet snel genoeg, dan weet de concurrent daar wel raad mee. En dus moet de hypotheek aan de ene kant snel worden beoordeeld, maar aan de andere moet dat ook zorgvuldig worden gedaan.

Teamwork

Deels wordt dit opgelost door automatisering. Slimme software kan inmiddels veel van de informatie zelfstandig beoordelen. Dat betekent dat vooral de lastigere aanvragen bij de normale (normaal weglaten) medewerkers terecht komen. Die moeten de aanvraag snel en effectief behandelen. Inmiddels gebeurt dat veel meer als team, dan als individu. Samen weet je nou eenmaal meer en maak je beter overwogen beslissingen, waardoor er een minder grote foutkans is. Werken in een team vraagt ook een andere benadering. Een introvert persoon werkt zich het liefst in zijn eentje door een grote stapel papieren heen. Een extravert persoon vindt het fijn om te overleggen en vindt het geen probleem om input van zijn teamleden mee te nemen in zijn beoordeling. Management methodes als Agile en Lean helpen vervolgens om een maximale efficiëntie te bereiken in deze manier van werken. Ook voor managers van teams houdt dit een verandering in. Zij geven niet langer alleen meer opdrachten, maar proberen ook de goede input van hun werknemers zo veel mogelijk mee te nemen en samenwerking te stimuleren.

Kun je assertiviteit leren?

Assertiviteit en communicatieve vaardigheden zijn essentieel om goed te functioneren in een team. Dat is inmiddels zo doorgedrongen in het bankwezen, dat je niet eens meer wordt aangenomen als je niet assertief of communicatief vaardig bent. Mensen die er al werken krijgen daarvoor scholing of cursussen aangeboden, maar als nieuwe werknemer moet je er gewoon staan. Als detacheerder voor financiële instellingen weten wij dit uiteraard ook. We proberen sollicitanten zo goed mogelijk voor te bereiden voor de interviews. Zo helpt het al enorm als mensen niet meer onbewust onbekwaam zijn als het om hun assertiviteit en communicatie gaat, maar in ieder geval bewust onbekwaam. Dan ben je namelijk meer bereid om je manier van communiceren te veranderen en dus anders een interview in te gaan. Soms werkt dit heel goed, soms ook niet. Wat in ieder geval als een paal boven water staat is dat werken bij een bank niet voor iedereen is weggelegd. Een bankmedewerker anno nu kan niet alleen maar goed rekenen, maar is ook gezellig op een feestje.

Deel

Deze website gebruikt cookies. Ik ga hier mee akkoord.