Revolutie bij de bank: hoe automatisering gaten slaat in de backoffice

21 februari 2018 door Erwin ter Horst

Het staat al bekend als de vierde industriële revolutie: automatisering. Doordat technologie zich steeds verder ontwikkelt, kunnen bedrijven steeds makkelijker mensen vervangen door geautomatiseerde processen. Een stuk goedkoper, maar vooral ook betrouwbaarder. En eerlijker. Wie denkt dat dit soort processen zich alleen afspelen in fabrieken in derde wereldlanden heeft het trouwens mis. Automatisering heeft gevolgen voor vrijwel iedere sector in ieder land. En haast nergens gaat dat zo hard als juist in de financiële sector. 

Het roer om

Het UWV berekende vorig jaar dat er in de periode tussen 2007 en 2017 maar liefst 60.000 banen zijn verdwenen in Nederland bij financiële instellingen. Voor een deel komt dit natuurlijk door de financiële crisis. Maar waar in andere sectoren mensen nu weer volop aan het werk kunnen, geldt dit bij de bank maar tot beperkte hoogte. Veel banken en financiële instellingen hebben namelijk van de nood een deugd gemaakt en de tijd van de crisis aangegrepen om het roer drastisch om te gooien. Veel van de fouten in de crisis waren namelijk mensenwerk. Wat is er dan logischer om juist bij zulke beslissende processen de hulp in te roepen van 'onafhankelijke' technologie? 

Hypotheekaanvraag anno 2018

Een goed voorbeeld is het aanvragen van een hypotheek. Tot een aantal jaar geleden kwam daar nogal wat bij kijken. Je verzamelde een grote stapel papieren, waaruit bleek dat je (hopelijk) kredietwaardig genoeg was om voor een lening in aanmerking te komen. Deze stapel kwam vervolgens terecht bij een analist. Die ploegde de berg door en gaf er een voorlopig oordeel aan. Daarna ging je door met een tweede gesprek en kwam er vaak ook nog een tweede analist aan te pas. Waren ze er nog niet uit, dan misschien ook nog wel een derde. Inmiddels lever je de informatie in, waarna een student de stukken ordent en de data invoert in de computer. Een stuk software berekent alles door en bepaald of de aanvrager een hypotheek kan krijgen en zo ja, hoe hoog die dan mag zijn. Bij ongeveer veertig procent van de zaken is er een direct akkoord. De overige 60 procent komt bij de analist terecht. Een deel daarvan wordt direct afgewezen en alleen de 'grijze' zaken blijven over en kosten nog tijd en geld. 

Grote veranderingen, nieuwe kansen

Ook als klant van de bank is de verandering inmiddels duidelijk te zien. Vrijwel iedereen in Nederland gebruikt tegenwoordig internetbankieren. Pinnen is de norm en de cheque en de acceptgiro zijn rijp voor het museum. Waren banken vroeger een grote werkgever voor zogenaamde 'backoffice' banen, inmiddels is een bank vooral op zoek naar ICT`ers, data-analisten en automatiseerders. Steeds vaker gebeurt dit werk ook niet meer in vast dienstverband, maar worden projectmatig vakmensen aangenomen via een uitzendconstructie. Daarnaast verdwijnen niet alleen de banen, maar ook de bankgebouwen zelf. Een onzekere tijd dus voor veel bankmedewerkers. Maar aan de andere ook weer een kans voor mensen met de juiste instelling en de juiste papieren. Meer daarover lees je in de volgende blog.  
 

Deel