Opgeruimd staat netjes! 5 Voordelen van een opgeruimde werkplek

31 mei 2017 door Bodine Buijserd

Het voorjaar is aangebroken!
De dagen worden langer en de bomen beginnen te bloeien. Voor veel mensen is dit dé reden om het huis eens goed schoon te maken, maar waarom zou je je beperken tot het huis?Net als een opgeruimd huis brengt een opgeruimde werkplek ontzettend veel voordelen met zich mee.

Lees snel 5 voordelen van een opgeruimde werkplek!

1 HET VERHOOGT JE PRESTATIEVERMOGEN
Uit onderzoek blijkt dat mensen slechter functioneren en minder controle ervaren in een rommelige omgeving dan in een opgeruimde omgeving.
Mensen in een opgeruimde omgeving ervaren minder mentale belemmering en zijn beter in staat om een moeilijk probleem op te lossen. Dit betekent dus dat je omgeving invloed heeft op je prestatievermogen. In de meeste gevallen heeft een schone en opgeruimde omgeving een positief effect op je prestatievermogen. Je bent in staat om iets sneller op te lossen.

2 VOORKOM IRRITATIE BIJ JE COLLEGA’S
Tegenwoordig zie je bij steeds meer bedrijven flexwerkplekken. Daarnaast zie je steeds vaker open kantoorruimtes.
Binnen je werkomgeving ontkom je er niet aan: jouw collega’s. Ze zijn onderdeel van je carrière en dragen bij aan jouw succes (of juist niet). Irritatie op de werkvloer kan door de kleinste dingen ontstaan. Denk aan hard praten, luid telefoneren, harde muziek of eten op je werkplek. Op sommige van de deze zaken heb weinig tot geen invloed. Waar je wél invloed op hebt, is een opgeruimde werkplek.

Om irritatie bij je collega’s te voorkomen is het dus van belang dat jouw werkplek opgeruimd is. Collega’s zullen eerder met je willen samenwerken wanneer je georganiseerd te werk gaat. Daarnaast straalt een opgeruimd bureau meer professionaliteit uit dan een rommelig bureau. Vooral wanneer je een werkplek met anderen deelt, is een opgeruimde werkplek noodzakelijk!

3 MEER TIJD OM PRODUCTIEF TE ZIJN
Wanneer je werkt vanuit een rommelige werkomgeving, is de kans groot dat je veel tijd kwijt bent aan het zoeken naar de juiste documenten. Zonde, want het onnodige zoeken kost tijd en energie. Tevens is de kans groot dat je geen overzicht hebt, wanneer je bureau vol ligt met documentatie en oneindige to-do lijsten. Weinig tot geen overzicht leidt weer tot onrust.
Zorg er dus voor dat je documenten gedigitaliseerd zijn. Wanneer je veel gebruikmaakt van papieren documentatie, breng dan structuur aan door alles in mappen te ordenen. Zodra je structuur in je documentatie hebt aangebracht, zul je merken dat je minder tijd kwijt bent aan het zoeken naar de juiste documenten.
Tevens zal de structuur zorgen voor mentale rust. De onrust is weg en er is weer plaats voor het verwerken van nieuwe informatie. Nu alle fysieke afleiding weg is, kun je dus weer aan de slag! Een proactieve houding kan je daarbij helpen.

4 HET VERMINDERT STRESS
Kortstondige stress is een natuurlijk fenomeen en ervaren we allemaal weleens. Je adrenaline stijgt en daardoor neemt je reactievermogen toe.
Maar wat als je last hebt van langdurige stress? Bijvoorbeeld doordat je teveel werk op je hebt genomen, of omdat je niet vitaal genoeg voelt. Mensen ervaren stress wanneer ze niet weten waar ze nieuwe informatie moeten laten of hoe ze het moeten ordenen.

Bedenk een werkwijze om met nieuwe informatie om te gaan. Bepaal zowel voor belangrijke als onbelangrijke informatie wat je ermee doet zodra het binnenkomt:
Maak een brievenbak op je bureau en een map aan op je computer voor nieuwe informatie die je niet direct hoeft te verwerken EN een brievenbak voor informatie die je wel direct moet verwerken. Zo kun je prioriteiten toekennen aan nieuwe taken, waardoor je direct weet wat je te doen staat. Dit kan er voor zorgen dat je minder stress ervaart, omdat je weet dat je nog even niks met de nieuwe informatie hoeft te doen. Je kunt je dan beter focussen op hetgeen waar je mee bezig bent, waardoor je productiever bent.

5 VEILIGHEID VAN DOCUMENTEN
Indien je werkplek niet is opgeruimd, kan het zijn dat er documenten met privacygevoelige informatie op je bureau rondslingeren. Zorg er daarom altijd voor dat je dergelijke documenten (denk aan klantgegevens en facturen) op een opgeborgen plek liggen. Dit geldt ook voor documenten met privacygevoelige informatie in je digitale omgeving. Zorg ervoor dat deze documenten digitaal ook zijn beveiligd. Dit geldt met name voor werknemers die een functie bekleden waarbij men te maken heeft met privacygevoelige informatie. Het kan ook zijn dat jouw werkplek zich in het zicht van klanten en/of leveranciers bevindt.  Je zou er toch niet aan moeten denken dat dergelijke informatie bij de verkeerde persoon belandt?

Nog even snel alles op een rijtje! Een opgeruimde werkplek verhoogt je prestatievermogen, je voorkomt irritatie bij je collega’s, je bent productiever, het vermindert stress en je hebt de controle over privacygevoelige documentatie!

Opgeruimd staat netjes! Succes!

Deel

Deze website gebruikt cookies. Ik ga hier mee akkoord.